Здравейте 🙂
След Анкара, Каймъкли и Учхисар , рано на третата сутрин от нашето пътешествие, потегляме към музея под открито небе в Гьореме. По пътя се отбиваме за да посетим шедьовъра на каменоделското изкуство – каменната порта на керван сарая Сарухан. В далечната 1249 г. по времето на владичеството на султан Иззетин Кейкавусе ІІ селджуците построили този хан с площ над 2000 квадратни метра. Чрез него и други подобни сгради се поддържал потока на търговия, информация и хора в мрежата от търговски пътища, обхващата Азия, Северна Африка и Югоизточна Европа.
Обикновено керван сараят е сграда с квадратна или правоъгълна форма, с един единствен портал, достатъчно голям за да позволява големи или обемисто натоварени животни като камили да влязат. Дворът е почти винаги отворен към небето, а сградите са напълно оборудвани с помещения за настаняване на търговците и техните слуги, животните и стоките. Строели се близо до водоизточници за да има достатъчно вода за хората и животните. Понякога те дори имали сложни бани и складове за фураж. В магазините пътниците можели да купят нови стоки, да получат поръчани в околността доставки или просто да продадат част от своите стоки.
Следващата ни спирка е долината Дервент. Известна също като долина на въображението или Розовата долина. Тук няма старинни църкви, римски крепости или гробници, каквито изобилстват в околните долини. Всъщност тя никога не е била обитавана. Това, което я прави толкова известна е лунният пейзаж! Ще откриете много форми на животни в тези скали. Камила, змия, тюлени и делфини. Прилича на скулптурен зоопарк, направен от природата. Ако оставите въображението си да тича на воля ще намерите и много други.
Тук се намира и скалата „Семейството“ – символ на Кападокия. За съжаление престоят ни тук е прекалено кратък за да видим всичко. Според мен са нужни поне три часа за да се разходи Човек на воля и да въприеме това място.
В далечината се вижда музеят под открито небе в Гьореме. След малко вече сме там. Входа е петнадесет турски лири. Ето я и първата неприятна изненада – младежът от охраната ни прибира стативите. Обяснява ни , че ще си ги вземем на излизане. Надеждите за хубави кадри от църквите се изпаряват като лятна роса. Ще се снима от ръка – пък каквото стане.
Музеят се състои от група скали, в които са били издълбани пещери.
В тях е имало църкви, параклиси и манастири. Според легендите църквите в околността са били 365 – по една за всеки ден от годината. В момента действаци са около 30 от тях, като най известните са :
Девическият и мъжкият манастири,разположени непосредствено до входа. Девическият е от дясно на снимката, а от ляво е мъжкият, който в момента не е отворен за посетители.
Параклисът на св. Василий (Aziz Basileos Şapeli) построен в 11 в.
На входа главният кораб и притвора се разделят от две арки. Църквата има два стила на живописна техника . Заедно с геометричните фигури, рисувани директно върху скалата, е използвана и Секо техника. Гробната ниша в притвора и гробовете на пода се смята, че са били за ктитора и неговите близки.Сцени: На главната апсида е портрет на Исус, портрет на Мария и бебето Исус, а трите малтийски кръста представляват Бог, син Исус и Светия Дух. На северната стена изображение на Св. Теодор и на Св. Димитър . а Свети Георги и змея са представени на южната стена.
Църквата със сандалите (Carikli Kilise), построена през 11-12 век.
Разположена в северозападната част на музея. Нарича се така заради двата отпечатъка на входа, които приличат на човешки стъпки.
Построена е на два етажа. На долния етаж има трапезария с дълга каменна маса, а в апсидата стенопис на Тайната вечеря.
Дванадесет сцени от живота на Исус са изографисани в църквата на вторият етаж. Три от тях са от детството на Исус, две от живота му в зряла възраст, а останалите седем сцени са от периода на страданията Исусови.
В централният купол, е фигурата на Исус Пантократор. Около купола са четиримата евангелисти Матей, Лука, Йоан Кръстител и Марко.
Трима от четирите основни ангела Михаил, Гавраил и Уриил са изобразени в другите три купола. В средният купол, където е архангел Гавраил, има сцени, изобразяващи Исус по пътя към Голгота и възкресението на Лазар.
В централната апсида, добре е запазен стенописа Deesis (просителска молитва), т.н. Deesis trimorfon състоящ се от три образа: Христос на трона и стоящите от двете му страни Мария и Йоан Кръстител. Думите „Аз съм светлината на света, които ме следват няма да бъдат оставени на тъмно“ се виждат в отворената книга, която Исус държи в ръката си.
Предателството на Юда, или по-скоро целувката на Юда също е представена на един от сводовете.
Църквата на Св. Онуфрий или Змийската църква (Yilanli Kilise)
Тази църква се състои от две камери. Основната е наклонен правоъгълник със сводест таван, а втората в която се помещават гробове има плосък таван . Фреските са от 11 век – Св. Георги и Св. Теодор атакуват дракона /от ляво след входа/; до тях на чудесна фреска Константин Велики и неговата майка държат Кръста; а отдясно е голият Св. Онуфрий – отшелник от Египет, прикриващ голотата си с палмово листо.
Църквата с ябълката (Elmali Kilise)
Една от най-малките в региона, издълбана като гръцки кръст, с четири несиметрични колони поддържащи централният купол. Освен централния има още седем по-малки купола и три апсиди. Смята се, че е оформена в края на 11 и началото на 12-ти век.
За съжаление оригиналният вход е разрушен и достъпът до църквата е през тунел от северната страна. Различават се два слоя стенописи. Първоначалната украса е геометрични фигури в червено, охра и кръстове рисувани директно върху скалата. В централния купол, е фигурата на Исус Пантократор.
Рисунките описват сцени от живота на светци, епископи и мъченици, а вдясно от олтара може да се види Последната вечеря с изображение на риба (буквите от гръцката дума формирали акростих „Иисус Христос, Син Божи, Спасител“). В останалите куполи са изобразени седемте велики Ангели -Михаил, Гавриил, Рафаил, Уриил, Салатиил, Йехудиил, Варахиил .
Петнадесет сцени от живота на Исус за изобразени в църквата. Три от детството, две от неговия живот и други десет с неговото страдание. Дейсис, Рождество Христово, поклонението на влъхвите, кръщението, възкресението на Лазар, преображението, влизането в Йерусалим, тайната вечеря, предателството на Юда, пътят към Голгота, разпятието, погребението на Исус, Възкресението, жени в гробницата, Възнесение. Има и портрети на светци и сцени от Стария завет (Петокнижието).
Според едни историци църквата получава името си от ябълкова овощна градина, съществувала по онова време пред главния вход. Според други произлиза от червеникавата сфера в лявата ръка на Архангел Михаил изобразен на купола над основната апсида.
Параклисът на света Екатерина (Chapel of St. Catherine)
Разположен е между тъмната църква и църквата със сандалите. Кръстокуполна със сводест таван тя няма колони, само главен кораб и притвор. В притвора има гробни ниши. Параклисът e построен от дарителка на име Анна, датира от 11 век. Сцени: Дейсис в олтара, по-долу са светите три светители на църквата Григорий, Василий Велики и Йоан Златоуст, на апсидите Св. Георги, отсреща Св. Теодор, Св. Екатрина и други образи на светци.
Параклисът на света Варвара – St. Barbara Chapel (Azize Barbara Kilisesi)
Това е вероятно най атрактивната църква в музея. Намира се зад църквата с ябълката. Малките разделения, червено оцветените фигури и добре запазената архитектура са в унисон. Тя винаги изненадва посетителите с разнообразието от религиозни и абсурдни фигури.
След сте видели преувеличените и иконоподобните свещеноподобия на всички други църкви, тези стенописи ще ви объркат. Куполът над двете ориенталски колони и кръстовидният план на църквата се числят към традиционният стил на 11 век. Трудната за разбиране композиция на църквмата е отвъд простотата на нейната архитектура. По скоро прилича на абсурдния стил на иконокласическият период.
Смята се, че кръстовете в малките ниши, който са заобиколени от декоративни триъгълници представляват Исус и свещената библия. Трите фигури на триъгълнообразните дървета и остриетата на пиките са много трудни за обяснение. Все още не се знае дали те са обяснени в Дейсиса (Исус стои между Дева Мария и Йоан Кръстител) или „Метаформизъм“ (Исус е между Моисей и Илия).
Кръстовете из цялата църква показват преувеличени иконокласически идеи. Животинските фигури срещу входа са главно за развалянето на магии. Сцени : На главана апсида – Христос Пантократор, на северното рамо Св. Георги и змея и свети Теодор, а на западната стена – света Варвара.
Църквата с катарамата (Tokalı Kilise) Tokali (Buckled) ChurchТова е най старата позната скална църква в този регион. Състои се от 4 секции – старата еднокорабна църква, новата църква, ниската църква под старата църква and the Parecclesion на север от новата църква. Еднокорабната стара църква е построена през 10 век, и днес служи като вход за новата църква.
При пристрояването на новата църква на източното крило, абсидата се срутила. Фрески могат да си видят по сводестия таван и в горната част на стените. Животът на Исус е показан на различните пана по свода, движейки се от ляво на дясно.
Сцени : портрети на светците в центъра на свода. Най високо в дясното крило са изобразени Благовещение, срещата с Елизабет, доказателство за девственост, пътуването до Витлеем и Рождеството. На левия най-висок панел са поклонението на влъхвите, клането на невинните, пътуването към Египет, представянето на Исус в храма и убииството на Захари.
На следващия панел на дясното крило – преследването на Елизабет, викането (търсенето на Св Йоан Кръстител, проповедничеството на Йоан, Йоан се среща със Исус, кръщението и брака на Кана).
В ляво в средата – чудото на виното, самуните и рибите, викането на апостолите, изцеляването на слепия мъж и ивъзкресението на Лазар. В дясно долу – влизането в Йерусалим, тайната вечеря – предатеството, и Исус пред Пилат Понтийски.
В ляво – долу -пътя на кръста, разпването, свалянето от кръста, погребването, жените в гробницата и възкресението. Под този панел са портретите на светците, а над входа – преображението.
Новата църква е напречно правоъгълна с прост цилиндричен свод. На източната стена има 4 колони, свързани с арки, зад които има повдигнат коридор пред главната и двете странични апсиди. На този цилиндрично сводест кораб е изобразена историята на Исус в хронологичен ред, основно в ярко червени и сини цветове. Тъмно синият цвят служи за разграничаване на тази църква с останалите. На напречният кораб има сцени от живота на свети Базил, портрети на някой от светците и на чудесата на Исус.
Църквата датира от последното деситилетие на 10 век и първото на 11 век.
Сцени: На северното крило на свода са Благовещение, срещата с Елизабет, доказателство за девственост, Рождество и поклонението на влъхвите. На северната стена на свода – сънят на Йозеф и пътуването към Витлеем, а под тях в нишите са портретите на 8 светци. Най долу са призоваването на Св. Йоан Кръстител, Йоан се запознава с Исус, Кръщение, представянето на Исус в храма, призоваването на Матей, призоваването на Апостолите и сватбата на Кана ;
На западното крило – пътуването към Египет, изкушението на Христос и 12 годишният Христос в храма, на свода на южното крило – първите дякони, петдесетница и благословия, и мисията на апосталите; на южната стана на свода – някой неизвестни ангели, под тях в нишите – портрети на светците; Най долу са – изцеляването на сина на богаташа, издигането(възкресението) на дъщерята на Джайрус, изцеляването на паралитика, възкресението на Лазар, влизането в Йерусалим и Тайната вечеря. На западното крило е и измиването на краката на учениците. На тавана на главната абсида са разпятието, свалянето от кръста, жените в гробницата и възкресението. На предната стена на апсидата са първите дякони, Исус и жените от Samaria; а вътре в нишата са Мария и младенеца и на апсидата на север са пророческото видение и ангелите.
Източник за описанията на църквите: http://www.goreme.org/churches/index.htm
Превод на текста: Илияна Велева
За ПЕРЛАТА на музея в Гьореме ще Ви разкажа в отделна статия 🙂
Страхотна статия.И благодаря за всичките предоставени снимки.Интересно е да разбереш, че през 1249 г. по времето на владичеството на султан Иззетин Кейкавусе ІІ селджуците построили този хан с площ над 2000 квадратни метра. Чрез него и други подобни сгради се поддържал потока на търговия, информация и хора в мрежата от търговски пътища, обхващата Азия, Северна Африка и Югоизточна Европа. Обикновено керван сараят е сграда с квадратна или правоъгълна форма, с един единствен портал, достатъчно голям за да позволява големи или обемисто натоварени животни като камили да влязат. Място, което си заслужава и струва да се види, но на живо.
уникално и прекрасно място, възхищавам се на културата на нашите предци и снимките са много хубави – мерси че ги споделихте тук с всички нас, даже и през снимките може да се усети тази униклна духовност и хармония която завладява духа